Workshops Twentedagen 2020.

De Inschrijving zal binnenkort worden geopend.


Donderdag

 
A1 Burner Games Academy – Dennis Witsiers (90)
Burner Games Academy is alweer het vijfde Burner Games boekje en biedt weer allerlei nieuwe spelideeën. Deze spellen zijn ontwikkeld in samenwerking en samenspraak met LO-studenten van de Sportuniversity in Basel en sluiten mede daarom nog beter aan bij de belevingswereld van kinderen. Denk bijvoorbeeld aan spellen als Super Mario Kart, Star Wars en Space Invaders.
Net zoals in de eerste vier edities van Burner Games worden de leerlingen gestimuleerd om zich met elkaar te meten, tegen elkaar te rennen en te strijden, maar ook om op elkaar te jagen en te gooien. Op deze manier kan behendigheid, reactie, uithoudingsvermogen en kracht op een speelse manier worden beoefend. Naast een hoge funfactor biedt Burner Games Academy ook weer educatieve mogelijkheden: de eenvoudige startniveaus van de spelen geven ook motorisch minder getalenteerde kinderen en jongeren de gelegenheid om succes en plezier te ervaren. Dit kan hun zelfvertrouwen en zelfbeeld versterken binnen een sportieve context. Meer getalenteerde spelers krijgen geregeld de mogelijkheid om gebruik te maken van hun vaardigheden en om leidinggevende rollen in hun team aan te nemen. De ervaring van het presteren en het ontdekken van je rol binnen het team is ook van belang vanuit een multidisciplinair perspectief: kinderen en jongeren leren intuïtief verschillende gedragspatronen en vormen van contact die gunstig zijn voor hun team te onderscheiden, en kunnen deze oefenen in aantrekkelijke spelen.
 
Ik wens elke deelnemer alvast veel plezier en geniet van de vele nieuwe en enerverende "Burner"-momenten!
 
A2 Chinese JumpRope – Felix Burmeister (90)
Chinese JumpRope, früher auf dem Schulhof bekannt unter dem Namen „Gummitwist“, bildet in diesem Workshop die Grundlage für die Gestaltung von Tanzchoreographien und Koordinationsschulung, denn die Förderung koordinativer Fähigkeiten und motivierende Rhythmusschulung sind für Kinder und Jugendliche von großer Bedeutung und für alle Sportarten vielseitig einsetzbar.
Die Verbindung aus Koordinationsschulung und Tanz eröffnet Möglichkeiten zur Differenzierung und Aktivierung bei Kindern und Jugendlichen.
In diesem Workshop wird das Material vorgestellt und die Teilnehmer lernen, auf welche Weise das Gummi eingesetzt werden kann. Außerdem werden Beispiele für den Unterricht präsentiert und ausprobiert.
Dabei wird der Schwerpunkt auf das Entwickeln von synchronen Sprüngen in der Kleingruppe gelegt. Zunächst wird ein Grundsprung/Basicjump erlernt. Diesen üben die Schüler alleine, dann paarweise im Schneeballsystem (1-2-4-8-16…), wobei sich die erforderlichen Kompetenzen von der Bewegungskompetenz zur Teamkompetenz hin verschieben.
Des Weiteren ist es die Aufgabe der Schüler, kreativ neue Sprünge zum Grundsprung hinzuzufügen und das Gummi auf verschiedene Weise zu benutzen.
Synchronität steht dabei im Mittelpunkt und dient bei der Erarbeitung der Choreografien als maßgeblicher Orientierungspunkt.
Die Sportart kann als Unterrichtsreihe mit Schülern von neun bis 18 Jahren durchgeführt werden.
 
A3 Airtrack – Peter Schimmel (90)
Peter Schimmel (32) is werkzaam als product specialist bij Airtrack Factory. Daarnaast is Peter turntrainer bij GV Elistha sinds 2005 en heeft op alle niveau’s turntraining gegeven.
Airtrack Factory is de marktleider op het gebied van Airtracks en opblaasbare sportartikelen. Vanuit het hoofdkantoor in Nijmegen levert ATF in zo’n 35 landen. Airtrack Factory is trots partner van de KNGU en inmiddels heeft de Airtrack zijn dienst bewezen de turnsport.
Speciaal voor scholen heeft Peter de Airtrack Takeoff set ontwikkeld. Deze set bestaat uit de populaire Airtrack P3 8 meter in combinatie met de Airroll takeoff, Airbox en Airincline.

Airtrack P3: De Airtrack P3 is 30cm hoog en heeft een breedte van 2 of 2.8 meter. De Airtrack is veelzijdig en geschikt voor: warmingup, herhaald springen, rechtstandig springen, rollen, handstand overslag, saltos en spelvormen.
Airroll takeoff: deze Airroll kan met klittenband stevig worden bevestigd aan de Airtrack. Hierdoor kan je er op springen als een minitrampoline en geeft extra bounce. Ideaal bij het salto springen.
Airbox: deze set van 3 delen kunnen worden gebruikt als vervanging van de kast. Het materiaal is stevig genoeg om op te steunen maar toch zacht. Ideaal voor steunsprongen zoals de wendsprong, tipsalto en overslag. Maar ook inzet baar voor het freerunnen.
Airincline: een opblaasbaar schuinvlak is ideaal om snel een oefensituatie te creëren voor salto springen. Ook te gebruiken als afzet voor salto’s of versnelling bij het aanleren van de koprol of radslag.
 
A4 Volleybal – Daphe Knijff en Rob Luijrink (90)
Tijdens deze workshop gaan we dieper in op laagdrempelige volleybal oefenstof voor zowel het PO als VO. Er wordt vooral ingezet op dat de leerlingen continu in beweging zullen zijn. In het eerste gedeelte besteden we aandacht aan het circulatie mini volleybal (CMV). Op drie verschillende velden maak je kennis met drie verschillende CMV niveaus en daarbij passende oefeningen die vooral gericht zijn op de gooi- en vangvaardigheden die langzaam overgaan in volleybaltechnieken. Deze oefeningen zijn vooral bedoeld voor leerlingen in het PO waarbij veel mogelijkheden zijn voor differentiatie.
Op de helft van de clinic sluiten we het CMV volleybal af en schakelen wij over naar oefenstof voor het VO. Ook hier gaan we op drie verschillende velden aan de slag met de basisvaardigheden die de volleybalsport vraagt. Denk aan bovenhands en onderarms spelen, serveren en passen. Om de clinic leuk af te sluiten spelen we uiteraard verschillende spelvormen. Graag zien we jullie dan!
 
B1 Kin-ball – Armel Pineau (3uur)
KIN-BALL is een sport die wordt gespeeld met 3 teams en met een zeer lichte 122cm grote bal. Tijdens de workshop gaan we aan de slag met het spelen en aanleren van het spel. De regels, de technieken, de strategie maar ook leren het spel aan te passen naar elk niveau voor in jouw les. Naast KIN-Ball zullen we tijdens de workshop ook aan de slag gaan met OMNIKIN-spelen. Hier worden verschillende samenwerkingsspelen met duurzame, lichtgewicht kleurrijke ballen gespeeld waarbij iedere deelnemer constant betrokken is bij het spel. De spelen bevorderen de samenwerking, behendigheid, coördinatie maar vooral ook het plezier en kunnen worden gespeeld in grote maar ook kleine groepen. Doe tijdens deze workshop nieuwe ideeën op voor in je gymles met de fantastische producten van deze sport!
De workshop zal worden gegeven door Armel Pineau, van de International Kin-Ball® sport Federation, die de hele wereld overvliegt om workshops te geven aan gymdocenten
 
KIN-BALL® sport is played with 3 teams and a very light 1.22m ball. Also, different cooperative games with oversized light balls from 30cm to 100cm. Every member of the team is involved in the continuous action. Promotes cooperation, speed, agility, aerobic activity, coordination, flexibility, and sportsmanship.
 
 -Participants will be introduce to Kin-Ball sport and introduce to how to manage the game. Following an initiation to the sport, the participants will gain a more in-depth understanding of the rules, techniques and strategies. You will have the opportunity of experiencing a sequence of educative exercises to improve motor skills needed when practicing the sport such as kicking, two-person ball control and ball displacements. Also learn how to modify the rules during game time to help students master this unique and intense sport. Finally, fun drills reaching to put your students in game situation that can be used in evaluation when KIN-BALL® sport is played for a full term or a couple of weeks.
 
-Small OMNIKIN Products: participants will experience Omnikin's durable light-weight and colorful balls. Stimulant activities with 6 balls, 6 colors and 6 teams at the same time, during which manipulation and coordination are involved. Large OMNIKIN Products: they will also experience Omnikin's durable big light-weight and colorful balls. Play a great number of cooperative games with our Omnikin balls that promote maximum student participation for large and small groups.
 
-They will learn how to teach Kin-Ball and the basis of the strategies. Also, they will learn how to promote physical activities with cooperative games easy to play.
 
-They can use directly new games and some different ways to play traditional  games.
 
     You can find everything on https://www.youtube.com/user/officialomnikin
 
B2 MTB – Roel Kruijswijk
Tijdens deze workshop leer je niet alleen jezelf en de fiets beter kennen, maar daarbij wil ik jullie handvaten geven om mountainbike aan te bieden binnen het onderwijs. Nadat iedereen zijn of haar fiets juist heeft afgesteld, beginnen we met de basis. De meeste leerlingen zullen weinig tot geen ervaring hebben met een mountainbike, dus het begin zal in het teken staan van de fiets onder controle krijgen. Door middel van oefeningen gebaseerd op sturen, balans, remmen en wat inzicht leggen we een mooie basis. Deze vaardigheden gaan we vervolgens inzetten tijdens een ritje met daarin voor iedereen, op eigen niveau, uitdagingen. Want fietsen gaat niet alleen om zo hard mogelijk fietsen, er komt genoeg anders bij kijken!
Ik snap heel goed dat de eerste gedachte over mountainbiken in het onderwijs is dat dit niet haalbaar is. School heeft zelf geen fietsen, er is geen budget, we hebben daarvoor geen tijd. Via deze workshop wil ik laten zien dat het een mooie aanvulling is op het BSM/LO2 programma, SportOriëntatieKeuze en/of projectweken. Voor deze onderdelen heb je vaak langer en vaker de tijd, waardoor je veel eruit kunt halen. Toch hoop ik ook te laten zien dat je tijdens de reguliere les al prima bezig kunt gaan met basisvaardigheden en leerlingen introduceren op de fietssport. Keep on rolling!
 

Vrijdag
  
C1 Capoeira - een middel voor verbinding, plezier, motorische ontwikkeling en weerbaarheid – Harm Vaneker (90)
In het bewegingsonderwijs willen we o.a. graag dat de kinderen hun bewegingsbereik vergroten, zelfvertrouwen opbouwen, plezier hebben, communiceren, rekening met elkaar (leren) houden, voor zichzelf (leren) opkomen en een breed beeld ontwikkelen van de bewegingswereld. Capoeira is een uiterst geschikt middel om aan deze doelstellingen te werken. Voor de leerlingen is het een bijzondere beleving en kennismaking met een enigszins onbekende, doch wereldwijd beoefend vechtspel. Een bijzondere beleving, omdat het bewegen op muziek, muziek maken, donderjagen, creatief zijn met eigen lijf en aanval/ verdediging combineert. Wanneer de ritmes door de gymzaal klinken, komen de leerlingen al gauw in de juiste stemming. In essentie blijft de aanvaller verantwoordelijk voor de verdediger, en dat is een waardevolle verbindende factor. 
“met een les capoeira, ervaren de kinderen plezier om acrobatiek te oefenen”
Gezien de geschiedenis van de kunst, als belangrijk middel in het weerstand bieden tegen onderdrukking, kan het in de bovenbouw van het basisonderwijs ook goed aangewend worden om leerlingen te prikkelen voor o.a. geschiedenis, filosofie, maatschappijleer, levensbeschouwing en muziek.
Tijdens de workshop word je mee genomen op een ontdekkingsreis naar de in het onderwijs toepasbare fundamenten en spelvormen. Na afloop heb je de ervaring en lesmateriaal om een lessenreeks van 3 lessen in het basisonderwijs te kunnen aanbieden. 
De workshop wordt verzorgd door Harm Vaneker. Docent L.O. bij het ROC van Twente, docent weerbaarheid & agressieregulatie en capoeira instructeur bij Capoeira Twente. Zie ‘Capoeira Twente’ op Facebook en Instagram. Website www.capoeiratwente.nl is onder constructie
 
C2 Freerunning in het bewegingsonderwijs – Marcel Koster/ Johannes Koopmans/ Thom van Capellen (90)
In deze workshop willen we een brug slaan tussen Turnen en Freerunnen in het bewegingsonderwijs, waarbij we ingaan op: 
-         Het aanbieden van laagdrempelige en uitdagende free-run activiteiten.
-         Hoe je een les praktisch in kan richten met het oog op passende arrangementen.
-         Methodische opbouw van de activiteiten.
-         Veiligheid, leerhulp, hulpverlenen en differentiëren.

C3 Durch Bewegung noch schlauer– Arne Dornseifer (90)
Kleine (Ball-)Spiele zur Förderung der exekutiven Funktionen
 
Als exekutive Funktionen bezeichnet man in der Gehirnforschung geistige Fähigkeiten, die das menschliche Denken und Handeln steuern. Sie beeinflussen bereits im Kindes- und Jugendalter die Lernleistung und die sozial-emotionale Entwicklung. Gut ausgebildete exekutive Funktionen sind eine wichtige Voraussetzung für erfolgreiches Lernen und den kontrollierten Umgang mit den eigenen Emotionen. Daher ist es wichtig, diese Gehirnfunktionen zu Hause und auch in Kindergärten und Schulen gezielt zu fördern. Zu den exekutiven Funktionen zählen das Arbeitsgedächtnis, die Inhibition und die kognitive Flexibilität.
 
Im Workshop werden die exekutiven Funktionen vorerst anhand eines kurzen Vortrags näher erläutert. In der anschließenden Praxisphase werden sie in verschiedenen kleinen Spielen erfahrbar gemacht und verdeutlicht. Zudem werden praktische Möglichkeiten zum Transfer in den Unterricht aufgezeigt und kreativ weiterentwickelt. 
 
C4 Schermen in het onderwijs – Georges Derop (90)
Na een korte introductie over de geschiedenis en het materiaal wordt iedereen de beginselen bijgebracht van de beenacties die bij het schermen gebruikt worden. In speelse vormen begint het duelleren al zonder wapen. Dan volgt een duidelijke uitleg over de veiligheid bij het schermen.
Dan wordt begonnen met het aantrekken van het materiaal waarna de cursusleider/leraar de wapens uitdeelt. Met eenvoudige aanvals- en verdedigingsacties wordt een begin gemaakt van het schermspel. Na elke oefening ontstaat een nieuw stukje van het duel.
Na 1 uur kan men het eerste duel met de aangepaste regels voor het onderwijs gestreden worden. Waarna een gezamenlijke groet de les zal worden afgesloten.
 
D1 Vallen en opstaan is lerend doorgaan. Gedifferentieerd skaten in het bewegingsonderwijs – Rodney Herder
Wil je eens een keer iets anders doen met je leerlingen ga dan skaten! Tochtjes rijden, stunten of skatehockey, mogelijkheden genoeg. Door middel van impliciet en expliciet leren gaan we gedifferentieerd aan de slag met het skaten.
Tijdens de workshop laten we je kennismaken met het skaten en hoe je dit aan je leerlingen aan kan bieden. Eerst gaan we vallen, opstaan, glijden, slalommen en rijden. Hierbij ga je eerst aan de slag en denk je na over welke werkvorm je in kan zetten om jouw leerlingen deze vaardigheid aan te leren en uit te bereiden. Hierbij proberen we zowel een impliciete als een expliciete vormen te vinden maar ook te differentiëren naar niveau en tempo. Wanneer we de basis beheersen gaan we stunten en skatehockey spelen.
Mocht je in het bezit zijn van een (fiets)helm, pols-, elleboog en/of kniebeschermers, skates/skeelers neem deze dan mee. Heb je geen materiaal, geen probleem, dat hebben wij voor je te leen.

D2 Klimmen in het onderwijs – Mark Thielen
Klimmen in het onderwijs. Wat kun je leerlingen aanbieden tijdens een les klimmen binnen het bewegingsonderwijs. Welke materialen kun je gebruiken en welke zekerhandelingen gebruik je om op een veilige situatie klimmen aan te bieden?
Leer binnen de cursus/workshop de beginselen van het klimmen en ga zelf ook aan de slag. Er zijn verschillende zekerapparaten, verschillende karabiners, verschillende zekerhandelingen, verschillende klimtechnieken die je kunt toepassen en verschillende manieren van aanbieden. We gaan bovenstaande zaken met elkaar vergelijken, waarbij de voors- en tegens worden besproken.
Vaak wordt de activiteit ‘klimmen’ genoemd, terwijl in eerste instantie het zekeren centraal staat om een veilige situatie te kunnen creëren.
Wat is je functie als begeleider en hoe kun je de veiligheid het beste waarborgen?
Mag je zo maar klimmen aanbieden binnen een onderwijssituatie? Moet je hier een certificaat voor hebben? Welk certificaat moet je hebben? Hoe kun je dit halen? Hoeveel leerlingen mag je eigenlijk maximaal begeleiden? Wat als je toch klimmen geeft zonder certificering?
Aankomende afdelingsactiviteiten
02
apr
Twentedagen 2020
Agendapunt bekijken
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...