25-ste Twentedagen 2019

– jubileumeditie 4 en 5 april te Enschede.


Dit is de flyer.



Donderdag  Keuze A
 
1A.      Ik breng 24 jaar ‘Touwtje Springen ervaring’ voor jou mee!! – Eric Herber
Wanneer je mee komt doen, leer je gegarandeerd ZELF iets bij en vergroot je daarmee je motorische bagage.
Mijn verbale en visuele begeleiding tijdens jouw leren zijn regelmatig eye-(re-)openers en ‘AHA-erlebnissen’ voor jou EN voor anderen in de workshop.
Door deze leermomenten wordt (weer) inzichtelijk dat iedereen op een ander niveau EN in een ander tempo EN in een ander kader leert.
Beiden neem je meteen mee naar je volgende workshopronde EN naar je eerstvolgende les.
En dat alles met behulp van slechts één ‘Touwtje’, ‘jouwzelf’ en ‘Mei’.

Twijfel je? Vind je bovenstaande tekst te vaag? Wil je meer weten/zien over mij en hetgeen ik doe?!?!
àMeer dan 200 clinics per jaar met meer dan 10.000 deelnemers per jaar:http://www.TouwtjeSpringen.nl
à De BESTE ‘Touwtjes’ voor beginners en gevorderden: http://www.RopeShop.nl
à Mijn Nederlandstalige TEDx: https://www.youtube.com/watch?v=orV8ZZhM0rA
 
2A.      De meerwaarde van atletiek – Sierd Wijnalda en Steven Gerrits
Atletiek wordt door veel leerlingen nog altijd ervaren als een individualistische, statische en erg technische sport, die alleen leuk is voor de besten! Hoe kunnen wij atletiek vertalen naar het onderwijs en de sport lerend en uitdagend aanbieden aan alle leerlingen? Bij het zoeken naar een antwoord op deze vraag is de essentie van de atletiek het uitgangspunt. Vanuit deze ‘atletiekechte’ gedachte worden er diverse aanpassingen op het gebied van materiaal, organisatie, regelgeving en presteren om de sport leuk en leerzaam aan te kunnen bieden.
De afgelopen jaren hebben Sierd en Steven verschillende workshops verzorgd tijdens de Twentedagen, waarin zijn diverse atletiekonderdelen vanuit deze gedachte hebben vertaald. 
Tijdens de praktijkworkshop gaan we buiten aan de slag. 
De ingrediënten en principes die worden achterhaald kan je niet alleen in de atletieklessen toepassen, maar zijn binnen verschillende bewegingsdomeinen toepasbaar! 
De inhoud is voor zowel collega’s uit het PO als VO interessant.
Een workshop waar je zowel letterlijk als figuur warm van wordt!
 
3A.      Goalkeeper – Remo Mombarg en Simon Leistra
“Goalkeeper!”, is een lesmethode waarmee we zelfregulatie en daardoor de leefstijl, van leerlingen in het vmbo willen stimuleren. Zelfregulatie is de mate waarin iemand zijn eigen gedachten, gevoelens en gedrag kan beïnvloeden om een doel dat in de toekomst ligt, te bereiken. Dat kan gaan om een doel in het onderwijs, in de sport, maar ook om een gezondheidsdoel. Een flinke uitdaging voor de vmbo leerling. De rol van jullie als docenten is hierin erg belangrijk. 
Goalkeeper is opgebouwd in vier blokken van vier weken waar verschillende vernieuwende sporten de revue passeren en waarbij aandacht is voor de leefstijl van de leerlingen.
Lesmethode "Goalkeeper " is een uitdagende methode die de docent en de leerlingen uitdagen om op een andere manier onderwijs te beleven en te verzorgen. Goalkeeper biedt een andere rol voor de docent en de leerling. De rol van de docent  verandert van een docent gestuurde aanpak naar een meer begeleidende coachende rol als docent. Ook de rol van de leerling verandert. Van sturing van de docent, naar afnemende sturing  en ruimte voor initiatief van de leerling. Het uiteindelijke doel is, middels sport groei in zelfregulerende vaardigheden stimuleren.
In deze workshop leer je werken met de methode Goalkeeper en er zelf delen uit te halen die uit wilt proberen in je eigen gymles.
 
https://www.hanze.nl/nld/onderzoek/speerpunten/healthy-ageing/zelfregulatie-vmbo-goalkeeper

 
 
Donderdag  Keuze B
 
1B.      Flagfootbal op school – Martin Kuitert
'Ready-Set-Hut!' Klinkt het voor iedere aanval start bij een Flag- of American Football wedstrijd. Na het laatste woord wordt de bal gegeven aan de quarterback, spelers spinten naar voren en proberen vrij te lopen en de quarterback probeert een vrije medespeler te vinden met een pass doorbrengen lucht. Tot zover een van de vele gelijkenissen tussen Flag Football en American Football. Bij de laatste is lichamelijk contact toegestaan en mag de speler die de bal heeft, in een poging hem te stoppen voordat hij (of zij) het scoringsgebied bereikt, getackeld worden. Flag Football is de non-contact variant van American Football. Tackelen en blokken zijn hierbij niet toegestaan. In plaats daarvan kan de verdediging een aanvallende speler in het bezit van de bal stoppen door één van zijn of haar lintjes (=flag) af te pakken. Deze ´flags´ zitten met klittenband bevestigd aan een riem en die alle spelers in het veld dragen. Bij Flag Football spelen teams van 5 spelers tegen elkaar. Het aanvallende team, wordt de Offense genoemd, het team in de verdediging is de Defense. 
 
Tijdens de interactieve workshop, verzorgd door Martin Kuitert, worden alle methodische stappen doorlopen vanaf het '0'-punt naar het spelen van een wedstrijdvorm zoals hierboven beschreven. Afspreken van eenvoudige tactieken, zowel aanvallend als verdedigend, rollen verdelen en uitvoeren in de aanval zijn onderdelen van de workshop. 
 
Workshopleider is Martin Kuitert, was van 1994 tot 2003 werkzaam bij de Amsterdam Admirals. Een van de zes teams in de NFL Europe League, de opleidingscompetitie van de NFL uit Amerika. Kuitert verzorgde in die periode vele clinics voor leerlingen uit alle ondrwijslagen, docenten, coaches en sportmedewerkers van gemeentes door heel Nederland. Op dit moment is hij werkzaam als Preformance trainer bij FC Volendam, voetbalvereniging RKAV uit Volendam en Keeperschool ZHZ en is trainer op het gebied van snelheid, beweeglijkheid en coördinatie van verschillend individuele sporters. Op Flag Football gebied oprichter en betrokken bij IMPACT Flag Football. IMPACT Flag Football is een samenwerkingsverband tussen Sport-Koepel uit Edam-Volendam en Heatwave. Naast de inhoud van deze sport in het verzorgen van clinics en workshops is het ook de veelzijdigheid van deze sport die het mogelijk maakt om deze sport als metafoor te gebruiken voor teamdynamiek, samenwerking en confrontatie met het eigen (ongewenste) gedrag.
 
 
2B.   Tchoukball- René Minten
         Tchoukball -  een wervelend “fair play”- spel
 
  1. Korte omschrijving van de inhoud van de workshop.
 
TCHOUKBALL is een "fair play"-spel en heeft een uitzonderlijke vormende waarde door zijn uniek en afwijkend spelverloop. 
TCHOUKBALL combineert de snelle balcirculatie uit het handbalspel met de souplesse van volleybalspelers en de spectaculaire reddingsacties van een doelverdediger uit het voetbalspel.
 
Wij tonen u de snelle en spelnabije opbouw die bij jongeren zonder twijfel in de smaak valt. Spelbeleving staat daarbij centraal.
We hebben slechts een half minuutje nodig voor de opstart...!!!
 
TCHOUKBALL is een heerlijk wervelend sportspel waarbij twee teams van vijf spelers (met en) tegen elkaar spelen. Er kan gescoord worden door de bal via de trampoline op het speelveld te laten belanden. De tegenpartij tracht dat te voorkomen en gaat zelf in de tegenaanval.
 
  1. Wat levert de workshop op voor de deelnemers? (kennis over, ideeën, tips…)
 
Tchoukballspel biedt uitzonderlijke kansen omwille van zijn unieke spelconcept, de fair play gedachte en de naadloze overgang naar de recreatieve sportbeoefening.
Tchoukball speel je in de sportzaal, op een grasveld en op het strand of een beachlocatie... 
Wij bieden verschillende varianten aan zo dat je in elke situatie aan de slag kan... ook wanneer je (nog) niet over het specifieke spelmateriaal beschikt!
Waar wacht je op?
De workshopleider(s) hebben ervaring in de onderwijssituatie en in de lerarenopleiding (België).
Ze vertegenwoordigen de Internationale Tchoukball Federatie (FITB /I TBF) in de Benelux.
Ze trachten leerlingen of deelnemers steeds snel tot spelbeleving te brengen.
 
 
 
 
3B.      Spelletjes die Altijd werken – Piet Hein Stapensea
Het uitbreiden van je eigen collectie spellen is het voornaamste doel van deze workshop. Hoe fijn dat je niet elke keer hoeft terug te vallen op één of twee lessen die het altijd goed doen bij de klassen. Je brengt weer spanning in de zaal door af te wisselen van spellen.  
De spellen zijn direct toe te passen in je lessen en met enige aanpassingen zijn alle spellen voor bijna elke doelgroep te gebruiken. Nadruk ligt op vo en bovenbouw po.
Door de spellen zelf te ervaren kom je meteen achter de (on)mogelijkheden van een spel voor je eigen situatie. Na elk spel zullen we waar nodig varianten uit de groep halen.
Elk spel wordt, bij goedkeuring, opgenomen en via een groepsapp gedeeld. Geen inlog voor nodig en snel terug te zien!
 
 
 
Vrijdag    keuze C
 
1C.  “Durch Bewegung schlau” - Kleine Spiele zur Förderung der exekutiven   Funktionen – Arne Dornseifer (Bielefeld BRD)
Als exekutive Funktionen bezeichnet man in der Gehirnforschung geistige Fähigkeiten, die das menschliche Denken und Handeln steuern. Sie beeinflussen bereits im Kindes- und Jugendalter die Lernleistung und die sozial-emotionale Entwicklung. Gut ausgebildete exekutive Funktionen sind eine wichtige Voraussetzung für erfolgreiches Lernen und den kontrollierten Umgang mit den eigenen Emotionen. Daher ist es wichtig, diese Gehirnfunktionen zu Hause und auch in Kindergärten und Schulen gezielt zu fördern. Zu den exekutiven Funktionen zählen das Arbeitsgedächtnis, die Inhibitionund die kognitive Flexibilität.
 
Im Workshop werden die exekutiven Funktionen vorerst anhand eines kurzen Vortrags näher erläutert. In der anschließenden Praxisphase werden sie in verschiedenen kleinen Spielen erfahrbar gemacht und verdeutlicht. Zudem werden praktische Möglichkeiten zum Transfer in den Unterricht aufgezeigt und kreativ weiterentwickelt.  
 

 
2C.     Burner Games Fantasy – Dennis Witsiers
Burner Games biedt talrijke nieuwe spelideeën voor alle leeftijden. Deelnemers zullen worden aangemoedigd om zich met elkaar te meten, tegen en met elkaar te strijden, maar ook om op elkaar te jagen en te gooien. Op deze manier kan behendigheid, reactie, uithoudingsvermogen en kracht op een speelse manier worden getraind. Naast een hoge funfactor biedt Burner Games ook educatieve mogelijkheden: de eenvoudige startniveaus van de spelen geven ook motorisch minder getalenteerde kinderen en jongeren de gelegenheid om succes en plezier te ervaren. Dit kan hun zelfvertrouwen en zelfbeeld versterken binnen een sportieve context. Meer getalenteerde spelers krijgen geregeld de mogelijkheid om gebruik te maken van hun vaardigheden en om leidinggevende rollen in hun team aan te nemen. De ervaring van het presteren en het ontdekken van je rol binnen het team is ook van belang vanuit een multidisciplinair perspectief: kinderen leren intuïtief verschillende gedragspatronen en vormen van contact die gunstig zijn voor hun team te onderscheiden, en kunnen deze oefenen in aantrekkelijke spelen.
Ik wens elke deelnemer alvast veel plezier en geniet van de vele enerverende nieuwe "Burner"-momenten! 
 

3C.   De SSPUIZ Ontwerpfabriek – Frank Beekers
 
Hou jij van workshops waarbij je lekker kan zien, doen en ontdekken? Neem dan een kijkje in onze SSPUIZ Ontwerpfabriek! SSPUIZ staat voor sport spel uitleen en innovatie Zwolle en is een initiatief vanuit de Calo. Een bruisende uitleen waar niet alleen materialen worden uitgeleend maar ook worden ontworpen en getest. Graag geven we jullie een kijkje in de keuken van onze Ontwerpfabriek en nemen we jullie mee in het verhaal achter deze ontwerpen. We kunnen ook workshops op maat aanbieden op scholen. www.sspuiz.nl 
 
 
Vrijdag    keuzeD
 
1D.     Dodgeball- Koen Anthoni
Elke LO docent kent vele trefbal varianten. Inmiddels is er ook een echte wereldwijde sportvorm ontstaan; Dodgeball. Deze spectaculaire sport met heuse EK’s en WK’s, is groeiende in Nederland. Aan het eind van deze workshop heb je kennisgemaakt met de sport dodgeball zoals dat wordt gespeeld op het EK en het WK. De sport vraagt veel van teamwork en afspraken en is afhankelijk van assistenten rond het veld. Daarnaast is het voor een meer gevorderde speler uitdagend door de tactiek die erbij komt kijken.

   
 
2D.     Out-of-the-box Combineren van Bestaand met een Touch of Realistische      Fantasie -Eric Herber
Op 7 november 2018 heb ik in Amsterdam de workshop ‘Bewegengaat vanzelf. Je hebt alleen de juiste middelen nodig, om te worden uitgenodigd.’ gegeven tijdens de Landelijke Studiedag PO.
Ik begon daar met de woorden: “Ik neem jullie mee in mijn hoofd. Een plaats waar slechts weinigen zullen komen. Ik heb geen lesvoorbereiding gemaakt en ik meander met de materialen die ik meegenomen heb en met jullie.”.
Vervolgens heb ik 1½ uur gegeven, gedeeld en gemotiveerd in een tempo en structuur die voor mij eenvoudig te begrijpen en te hanteren zijn, omdat ik de invloed van de groep de rem liet zijn op mijn normale zijn.
Ik had het dit keer niet over Touwtje Springen en Ropes, maar vertelde, toonde en inspireerde met de www.DrogeSneeuwballen.nl, het www.PlofBlok.nl, de www.BlokGo.nl en wat er nog meer in mijn hoofd gebeurd was en ter plekke ontstond.

De evaluatie toonde de uitersten in beleving:
1: ‘... ik vond het een 1,5 uur durende PR stunt van Eric om zijn product aan de man te brengen en die strookte totaal niet met de verwachtingen die ik ervan had. Ik had meer praktische zaken om aan de slag te gaan in de praktijk verwacht.’.
2. ‘ik vond het goud wat je deed. Ik moest stiekem denken aan de jaren zeventig toen we ook vrij mochten ontwerpen en alles de zaal in sleepten bv bierton. 
Je inspireert de deelnemers in vrij denken. Dat is nodig in deze tijd van meten.’.
Met gepaste Trots wil ik gezegd hebben dat de tweede opmerking van Chris Hazelenbach afkomstig is.
Wanneer je 5 april bij mij de zaal in komt, weet je niet wat je gaat krijgen; noch wat je mee kunt nemen.
 
3D.    Alles wat aandacht krijgt, groeit……? Corina van Doodewaard en Jaap Kleinpaste
In deze workshop leer je wat er wordt verstaan onder ‘ pedagogisch tact’ en wat dat van jou als docent in contact met leerlingen in de les bewegingsonderwijs vraagt. Leerlingen (en studenten) voorbereiden op de wereld van morgen, vraagt van docenten dat zij aansluiten bij de jeugd van tegenwoordig. Het goede doen, op het juiste moment is pas gelukt als het ook goed is in de ogen van de leerlingen.
Wat vraagt afstemmen op de motieven van de leerling(en) van jouw pedagogisch handelen als docent bewegingsonderwijs in relatie met deze leerlingen– en hoe kun je daar beter in worden?
 


Dit is de flyer.

 

Aankomende afdelingsactiviteiten
02
apr
Twentedagen 2020
Agendapunt bekijken
Terug naar boven
Een ogenblik geduld alstublieft...